מי זקוק להחלפת מפרק ברך בסיוע רובוט?

ניתוח החלפת ברך מיועד להחליף ברך שנשחקה, הסחוס בברך אט אט נהרס ונעלם מהברך, וגם עצם מפרק הברך שעליה היה בעבר סחוס תקין ובריא, עוברת עם השנים שינויים ניווניים.

על מפרק ברך שחוק כמו זה, לא ניתן להצמיח את הסחוס מחדש, ואם תרופות וטיפולים שמרניים אחרים לא משפרים את מצב המטופל במידה מספקת, תמליץ ד"ר סוזנה הורוביץ אורטופדית ברך במקרים המתאימים ​​על ניתוח החלפת ברך שיבוצע בסיוע רובוט מתקדם, מה שעשוי לשפר משמעותית את איכות החיים של המטופל, ולאפשר לו לחזור לחיים פעילים ולפעילות היומיומית שממנה הוא נהנה כל חייו.

החלפת ברך רובוט

המטופלים הנזקקים להחלפת מפרק ברך הם במרבית המקרים מגיל 60 ומעלה, אך חלקם צעירים יותר. לחלקם יש נטייה טבעית של הגוף לפתח שינויים ניווניים בברך, חלקם סובלים ממחלות ראומטיות, וחלקם האחר עברו טראומה לברך כגון שברים או פריקות, כמו למשל כדורגלנים. מטופלים אלה סובלים מכאבים חריפים בברך בזמן פעילות ואף במנוחה, הם סובלים מהגבלה בתנועת הברך, מצליעה בזמן הליכה, מקושי וכאבים בזמן עליה במדרגות, ועוד יותר מכך בזמן ירידה במדרגות. כשהכאבים בברך הופכים לבלתי נסבלים וטיפולים שמרניים אינם מסייעים עוד, והמחלה בברך מונעת מהחולה לחיות חיים פעילים ורגילים, תמליץ ד"ר סוזנה הורוביץ לחולה לעבור ניתוח רובוטי להחלפת ברך בסיוע רובוט משוכלל.

במהלך ניתוח החלפת ברך רובוטי, מוחלף מפרק הברך החולה או הפגום במפרק מלאכותי הנקרא שתל, המתוכנן לנוע כמו מפרק ברך אנושי בריא.

מהו הרובוט ומהן יתרונותיו?

מדובר ברובוט חדיש שתוכנן ונבנה כטכנולוגיה מסייעת למנתח המבצע ניתוח החלפת ברך. הרובוט ממפה את הברך בעזרת "עיניים" שהמנתח מצמיד לברך, והוא יוצר תמונה תלת ממדית של הברך, ובכך מייתר את הצורך בצילומי CT של הברך.

לאחר יצירת תמונה תלת מימדית של הברך, מציע הרובוט למנתח את גודל משתל הברך, ומספר אפשרויות לגישה ניתוחית עבור המטופל המסוים, שעומד בפני ניתוח החלפת ברך רובוט. לאחר שד"ר סוזנה הורוביץ בוחרת את האפשרות האופטימלית לפרוצדורה הניתוחית למטופל, מסייע הרובוט במהלך הניתוח לבצע את הניתוח בגישה הניתוחית שנבחרה בפועל עבור המטופל.

הסיוע שהרובוט מעמיד לד"ר סוזנה הורוביץ הוא בביצוע השתלת הברך החדשה באופן מושלם. הרובוט מנחה את המנתח בדיוק רב לנקודות בברך הרלוונטיות לביצוע הניתוח, ובכלל זה מסייע למנתח בחיתוך מדויק ביותר של עצמות הברך על פי התכנון שנעשה בסיוע רובוטי, באופן ששומר על ציר הברך שהמנותח היה רגיל לו כל חייו, לתחושה נוחה יותר ו"טבעית" של הברך לאחר הניתוח, ולזירוז תהליך ההחלמה והשגת טווחי תנועה מלאים של הברך.

לעניין זה חשוב לציין, שיש משמעות לכל שינוי זעיר בהשתלת תותב הברך החדש, שכן השתלה איכותית ומדויקת של הברך החדשה ברגלו של המנותח היא סוד הצלחתו של ניתוח רובוטי להחלפת ברך, בכך שהיא היא תתאים במדויק לאנטומיה של המנותח, היא תמנע ממנו כאבים ואי נוחות אחרי הניתוח, היא תגרום למנותח תחושה של שביעות רצון מלאה מהניתוח, ותתרום משמעותית לאיכות חייו של המנותח.

חשוב להדגיש, הטכנולוגיה הרובוטית מסייעת למנתח בתכנון וביצוע החלפת פרק הברך, אך הרובוט אינו עובד לבד על הברך המנותחת, אלא המנתח הוא זה שבוחר באופציה הניתוחית האופטימלית עבור המנותח, והוא זה שמבצע את ניתוח החלפת המפרק מתחילתו ועד סופו.

החלפת ברך רובוט

עד כמה רמת הדיוק של הרובוט מגדילה את רמת שביעות רצון המנותחים?

שאלה מסקרנת זה נבדקה בכמה מחקרים רפואיים שנערכו בעולם, ומהם עלה, שמידת שביעות הרצון של המנותחים שבגופם הוחלף מפרק ברך בסיוע רובוטי הייתה גבוהה יותר בסדר גודל של 20%, לעומת מידת שביעות הרצון של מנותחים שהמנתח לא ביצע החלפת ברך רובוט.

כמה זמן אורך ניתוח החלפת הברך ומה קורה אחריו?

ניתוח החלפת ברך טיפוסי שמבצעת ד"ר סוזנה הורוביץ מומחית ברכיים אורך כשעה בלבד, וכמה שעות לאחריו המנותח כבר קם על רגליו ומתחיל ללכת. אלו הם צעדיו הראשונים של המנותח בתהליך השיקום שלאחר ניתוח החלפת ברך, שבסיומו המוצלח יחזור המטופל לשגרת חייו המוכרת, וישוב ויזכה באיכות חיים טובה וללא כאבים.