להבנה של מהותה והגורמים לקרע ברצועה הצולבת, יכולה לסייע לך לפנות לטיפול רפואי של מומחה ברכיים מנוסה, בשלב מוקדם ככל הניתן, עוד בטרם שנגרמו לברך שלך נזקים נוספים. במאמר הבא נסביר מה בדיוק המשמעות של קרע מן הסוג הזה, איך מזהים אותו ומתי הוא שכיח

תפקידה של הרצועה הצולבת הקדמית בברך הוא לייצב ולאזן בין עצם הירך, לבין עצם השוק.

קרע ברצועה הצולבת גורמת לנזק קשה בברך, שלרוב אינו מאפשר לספורטאים לחזור לפעילות שאליה הם הורגלו עד לאירוע שבו נגרם הקרע בברך. חשוב לדעת, כי אם הקרע ברצועה הצולבת, לא יטופל בהקדם, אירועים של "בריחת" הברך יכולים לחזור ולגרום לנזקים בחלקים נוספים בברך כמו סחוס או קרע במניסקוס, ובסופו של דבר יזרזו הופעה של שינויים ניווניים – ארטריטיס של הברך.

מתי נגרם קרע ברצועה הצולבת?

קרע ברצועה הצולבת הקדמית בברך עלול להתרחש אם מבצעים תנועה פתאומית, או פניה חדה ומהירה ועוד. על רקע זה, קרע ברצועה צולבת קדמית בברך מתרחשת במקרים רבים במהלך משחקי כדור ובמיוחד כדורגל, קפיצות וכיוצ"ב פעולות.

קרע ברצועה הצולבת בברך

איך ניתן לאבחן את הקרע ומהם התסמינים?

היכרות עם מנגנון הפגיעה אשר גורם לקרע ברצועה, והכרה של הסימנים הבסיסיים לכך שנגרם קרע ברצועה הצולבת, יכול לסייע לך לפנות לטיפול של מומחה לברכיים ופגיעות ספורט, מוקדם ככל הניתן.

קרע ברצועה הצולבת מלווה בדרך כלל עם כאב חריף או תחושת "שריפה" באזור מפרק הברך, ולעיתים גם נוצרת בעיה לעמוד על הרגל הפגועה או להעביר אליה משקל. נפיחות במשך 24 השעות הראשונות גם היא תופעה שכיחה, והאדם שנפגע חווה קושי בהליכה, והגבלה ביכולתו לכופף או ליישר את הברך.

איך מטפלים?

השלב הראשון בטיפול הוא אנמנזה ובדיקה גופנית ממוקדת של הברך הפגועה. בהמשך, ועל פי תוצאות הבדיקה הקלינית, מופנה המטופל בדיקת MRI או לבדיקות הדמיה נוספות.

במקרים קלים יותר שבהם מתברר שהרצועה הצולבת לא נקרעה, אפשר שהנפגע יטופל תחילה במנוחה, ובטיפולים שמרניים על מנת להפחית את הנפיחות ואת הכאב בברך.

עם מי אפשר להתייעץ כאשר עוברים קרע ברצועה הצולבת?

חשוב להתייעץ עם רופא, אורטופד מומחה, המתמחה בטיפול בברכיים בכלל, ובטיפול בקרע ברצועה הצולבת  בפרט. ד"ר סוזנה הורוביץ היא אורטופדית מומחית לברכיים, ובעלת ניסיון רב בטיפול שמרני בקרע או במתיחה של רצועה מרצועות הברך, ומאחוריה אלפי ניתוחים מוצלחים לשחזור רצועה צולבת קדמית בברך.