מהן פציעות ספורט? איזה סוגי פציעות ספורט קיימות? האם ניתן להימנע מפציעות ספורט וכיצד ניתן לטפל בהן? על כך ועוד במאמר שלפניכם.

כל אחד ואחת העוסק בפעילות ספורטיבית כזו או אחרת, בין שבפעילות ספורטיבית חובבנית ובין שמקצועית, עלול לסבול מפציעת ספורט.

מרבית הנפגעים בפציעת ספורט, סובלים מפגיעה במפרק הברך. פציעת ספורט בברך יכולה לקרות עקב חבלה ישירה של חפץ כלשהו בברך, או מפגיעה ישירה בברך עקב התנגשות של הברך עם אדם אחר כמו במקרים של כדורגלנים. החבלה בברך שתגרום לפציעת ספורט יכולה גם להיות לא ישירה, כמו תנועה סיבובית חדה של הברך במהלך הפעילות, ואף נזקים זעירים שנגרמים ומצטברים אט אט במהלך הפעילות הספורטיבית, עד שהם גורמים לפציעת ספורט בברך.

חשוב עם זאת לדעת, שספורטאי שנפגע יכול במרבית המקרים לשוב לפעילות ספורט מלאה, בין שלאחר טיפול שמרני, ובין שלאחר ניתוח ברך שבו מתמחה ד"ר סוזנה הורוביץ, בדרך כלל בארטרוסקופיה ברך המבוצעת במהלך אשפוז יום, שבסיומו הולך המטופל על רגליו לביתו.

אם כך, מהם סוגי פציעות ספורט?

פציעות ספורט הן סוגי הפציעות הקורות במהלך ו/או עקב פעילות ספורטיבית והסוגים העיקריים הם אלה:
1.פגיעות ספורט הקורות עקב אירוע טראומתי.
2.פגיעות ספורט הנגרמות עקב פעילות יתר ספורטיבית.

פציעת ספורט טראומטית

פציעת ספורט טראומתית היא תוצאה של חבלה או נפילה במהלך הפעילות, שתוצאותיה העיקריות הן קריעת רצועה בברך, פריקה של הברך, פריקת פיקה בברך, קרע בשריר, קרע במניסקוס, ופגיעה בסחוס של מפרק הברך.

אחת הפגיעות השכיחות בברך כשמדובר על פציעות ספורט, היא קרע באחת מרצועות הברך, בין שמדובר באחת מהרצועות הצולבות בברך, ובין שבאחת מהרצועות הצידיות. הניסיון הרפואי מלמד, כי במרבית המקרים הרצועה הצולבת הקדמית , או הרצועה הצידית הפנימית, הן אלה שנפגעות ונקרעות.

חלק משמעותי של אירועי קריעת רצועה בברך הם תוצאה של חבלה טראומטית לברך, שיכולה לקרות עקב התנגשות של הספורטאי עם גוף או ספורטאי אחר. קרע ברצועה יכול לגרום להופעת אי יציבות של הברך, והרצועה הקרועה, לכשעצמה, יכולה לגרום לפגיעות נוספות למפרק הברך.

קיימות גם פציעות ספורט אחרות הנגרמות ללא מגע עם הברך, כמו כשהרגל "נתקעת" בקרקע בזמן פעילות, בזמן קפיצה ונחיתה לא מוצלחת על הרגל, תאונות סקי וכיוצ"ב.

סוגי פציעות ספורט הנובעות כתוצאה מפעילות יתר

פציעות ספורט הנובעות כתוצאה מפעילות יתר ספורטיבית, עלולות להתרחש במהלך ו/או לאחר קיומה של הפעילות הספורטיבית המאומצת יתר על המידה, ובדרך כלל על רקע ירידה ביכולות הפיזיות של המתאמן להתמודד עם המאמץ או העומס שהוא מפעיל על גופו. פציעות אלו הן בעיקר שברי מאמץ, ודלקות בברך שגורמות להצטברות נוזל תוך מפרקי בברך.

בשני סוגי פציעות ספורט בברך, הטראומטית ועל רקע של מאמץ יתר, חלה פגיעה ממשית ביכולות הספורטיביות של הספורטאי, ואף ביכולות התפקודיות הדרושות לו ביום יום. כך או כך, קיימת חשיבות רבה לקבלת טיפול בפציעות ספורט על ידי אורטופד המתמחה בטיפול בפציעות ספורט בברך.

קרע ברצועה בברך

אחת מפציעות הספורט השכיחות היא קרע ברצועה בברך. ליציבותו של מפרק הברך אחראים בעיקר השרירים של הספורטאי, וארבע רצועות עיקריות שבתוך מפרק הברך: רצועה צולבת קדמית ACL , רצועה צולבת אחורית, ושתי רצועות צידיות.

קרע באחת או יותר מרצועות הברך נגרם בדרך כלל עקב ביצוע תנועה פתאומית מהירה של הברך, או בביצוע תנועה סיבובית חריפה. במקרים רבים הנפגעים בקריעת הרצועה הצולבת הקדמית הם כדורגלנים, אך נפגעים גם כדורסלנים, ספורטאים העוסקים באומנות לחימה כלשהיא, ועוד.

הנפגע בפגיעה מסוג זה יחוש בדרך כלל תחושה של קרע פנימי בברך, "נקישה" בתוך המפרק, כאב עז עד כדי חוסר יכולת לדרוך על הברך, ונפיחות שמתפתחת בברך בתוך דקות ספורות ועד מספר שעות.

פגיעה באחת מהרצועות בברך תגרום בדרך כלל לפגיעה ביציבות הברך, והנפגע עשוי לחוש, שהברך "בורחת" לו תוך כדי הליכה, ובזמן עליה וירידה במדרגות.

חשוב להיות ער לכך, שקרע באחת מרצועות הברך, שלא יטופל, עלול לגרום לנזקים נוספים בתוך מפרק הברך, כמו למשל לסחוס המהווה חלק חשוב ביותר ממפרק הברך, ולמניסקוסים שבתוך הברך.

במקרה שהמלצת הרופא המטפל היא לבצע שיחזור של הרצועה הקרועה, מומלץ לעבור את הניתוח בהקדם. שחזור רצועה צולבת קדמית נעשה בגישה ארטרוסקופית מבלי "לפתוח" את הברך, ולאחריו יעבור הנפגע תהליך שיקום סדור ומבוקר, עד להחלמתו וחזרתו לחייו הרגילים ולפעילותו.

ד"ר סוזנה הורוביץ היא מומחית לטיפול בפציעות ספורט בברך, לרבות ניתוחי שחזור רצועה בברך, קרע במניסקוס, פריקת פיקה ועוד. לקביעת תור, צרו עימנו קשר.