מהי שחיקת סחוס בברך ומהם הגורמים להיווצרותה? כיצד מאבחנים שחיקת סחוס בברך ומהן אפשרויות הטיפול המומלצות לדרגות החומרה של השחיקה? על כך ועוד בעמוד שלפניכם.

שחיקת סחוס בברך

הסחוס הוא אחד מהמרכיבים החשובים במפרק הברך והוא אחראי בין היתר לתנועתה החלקה של הברך. הסחוס מצפה את קצות העצמות בברך, ובלעדיו, העצמות עלולות להינזק ולגרום בסופו של דבר לפגיעה תפקודית של הברך. מצבי שחיקה של הסחוס בברך מובילים לכאבי ברכיים ההולכים ומחמירים, ובעקבותיהם גם להגבלות קשות בתנועות הברך.

מהם הגורמים לשחיקת סחוס בברך?

שחיקת סחוס בברך היא תופעה שכיחה בקרב ספורטאים מקצועיים וחובבניים הנגרמת כתוצאה מפעילות גופנית מאומצת לאורך זמן. כמו כן, משחיקת סחוס בברך סובלים יותר נשים וגברים הנדרשים לעמידה ממושכת במסגרת יום העבודה. חשוב לציין ששחיקת סחוס בברך היא תהליך טבעי המתרחש על רקע עלייה בגיל הכרונולוגי וככל שאנו מתבגרים יותר כך הרקמות העוטפות את חלקי הברך הולכות ונחלשות. כמו כן, שחיקת סחוס בברך עלולה להתרחש על רקע גנטי.

כיצד מאבחנים שחיקת סחוס?

שחיקת סחוס מתפתחת בהדרגה, כאשר כאבי ברכיים מהווים חלק בלתי נפרד מהתסמינים הנלווים לתהליך. בשלבים מקדימים יותר של השחיקה, הכאב מופיע בעיקר לאחר מנוחה או שינה, כאשר בשלבים מתקדמים יותר, תנועת הברך הופכת לנוקשה יותר וקיים קושי בכיפוף הרגל. במקרים מסוימים, מצבי שחיקת סחוס עלולים להוביל לרגישות יתר באזור הברך ולהופעת נפיחות. אבחון שחיקת סחוס בברך נעשה במקרים בהם מופיעים תסמינים היוצרים חשד לשחיקה והוא נעשה על ידי רופא אורטופד מומחה ברכיים מנוסה ומקצועי.

דרכי טיפול בשחיקת סחוס בברך

הטיפול במצבי שחיקת סחוס בברך מבוסס על שלוש גישות טיפוליות שונות:

  1. טיפול תרופתי המיודע לצרכי הפגת כאבי הברכיים
  2. טיפולי פיזיותרפיה המיועדים לחיזוק שרירי הברך ומניעת התדרדרות המצב
  3. טיפול ניתוחי שמטרתו החלפת מפרק הברך הפגוע,במפרק מלאכותי המתפקד כמפרק "טבעי" לכל דבר.

בשלבים ההתחלתיים להופעת כאבי הברכיים, מבוסס הטיפול התרופתי על תרופות ללא מרשם רופא ועל משככי כאבים עם מרשם רופא במצבים בהם הכאב הופך לשכיח, מתמשך ועז יותר. כמו כן, במסגרת הטיפול התרופתי נעשה שימוש בהזרקה ישירה לברך של תרופות שונות המתאימות למצבו של המטופל.

במקביל לטיפול התרופתי, תתקבל בדרך כלל המלצה לטיפולי פיזיותרפיה, וזאת על מנת לחזק את שרירי הברך ולשם שיפור התנועתיות. טיפולים אלו נועדו להקל אף הם על הכאבים בברכיים, ובנוסף, עם חיזוק השרירים בסביבת הברך, יוקל בדרך כלל העומס על המפרק. בשלב הטיפול התרופתי וטיפולי הפיזיותרפיה קיימת במקרים המתאימים המלצה לחבישת הברך בתחבושות אלסטיות, על מנת להקל על המטופל ולשמור על המפרק.

במקרים מתקדמים יותר של מצבי שחיקת הסחוס, וכשהטיפולים שאינם כירורגיים מיצו את עצמם, תתקבל במקרים רבים המלצה לניתוח שהוא בבחינת "קו הגנה אחרון", הוא ניתוח להחלפת מפרק הברך. במהלך ניתוח זה מוחלף מפרק הברך החולה במפרק ברך מלאכותי, אשר עוצב ונבנה על מנת לנוע כמו מפרק ברך אנושי בריא, ללא כאבים . ניתוח זה ישפר משמעותית את איכות החיים של המטופל, ויאפשר לו לחזור לאותו סגנון חיים פעיל שלו הוא היה רגיל כל חייו.  למידע נוסף על הטיפול הניתוחי למצבי שחיקת סחוס לחצו כאן