מהו ניתוח החלפת ברך? מהם התסמינים המלמדים על הצורך בניתוח מסוג זה ומה חשוב לדעת על תקופת השיקום וההחלמה מההליך הניתוחי? כל מה שצריך לדעת על ניתוח החלפת מפרק ברך במאמר שלפניכם.

ניתוח החלפת מפרק ברך

בניתוח החלפת מפרק ברך מוחלף מפרק הברך החולה או הפגום, במפרק מלאכותי הנקרא שתל, המתוכנן ומיועד לנוע כמו מפרק ברך אנושי בריא.

ניתוח החלפת מפרק ברך הוא אחד מהניתוחים השכיחים ובעלי שיעורי הצלחה גבוהים בתחום האורטופדיה, והוא מיועד לטפל ביעילות רבה בכאבים בברך הפגועה שהולכים וגוברים עם הזמן, עד שהם פוגעים ביכולת התפקודית של האדם ובאיכות חייו. במרבית המקרים, שחיקה במפרק הברך נגרמת עקב הרס של הסחוס בברך. ניתוח החלפת ברך הוא בעל סיכויי הצלחה גבוהים, שלאחריו יוכל המטופל לחזור לרמה תיפקודית שאליה הוא היה רגיל לפני ההדרדרות במצב הברך, ללא הגבלות וללא כאבים שפגעו קשות באיכות חייו. מוחלף מפרק הברך שכשל, במפרק מלאכותי.

החלפת מפרק ברך

למי מיועד ההליך הניתוחי ומהם התסמינים המלמדים על הצורך בקיומו של הניתוח?

ניתוח החלפת מפרק ברך מיועד לנשים וגברים אשר בראש ובראשונה מתמודדים עם כאבים כרוניים קשים בברכיים, עקב הרס של הסחוס, כאשר ברשימת התסמינים המלמדים על צורך בקיומו של ההליך הניתוחי נכללים:

  • הטיפולים השמרניים מיצו את עצמם גם לנוכח טיפול תרופתי מוגבר נוגד כאב, ורמת הכאב של המטופל כבר אינה מאפשרת לו רמה תפקודית נאותה ואיכות חיים סבירה.
  • הכאבים במפרק הברך הפגוע אינם נותנים למטופל מנוח, גם בזמן מנוחה וגם בשעות הלילה.

כשהכאבים בברך הפגועה הופכים לבלתי נסבלים ו/או המחלה בברך מונעת מהחולה לחיות חיים פעילים ורגילים, כך שהוא נאלץ לשנות את אורח חייו ולוותר על פעילויות שהוא רגיל אליהן כל חייו, תיתכן המלצה לחולה לעבור ניתוח החלפת ברך, או במקרים המתאימים, ניתוח החלפת ברך חלקית  ("חצי ברך").

הכנה לקראת ניתוח החלפת מפרק ברך

הכנה לקראת ניתוח החלפת ברך מצריכה ביצוע של בדיקות מקדימות הנערכות על ידי הרופא המנתח, על ידי הרופא המרדים במסגרת מרפאה טרום ניתוחית בבית החולים, ולעיתים גם לביצוע בדיקות הדמיה כמו צילומי רנטגן, MRI וכיוצ"ב.

ממצאי הבדיקות מיועדים לוודא את כושרו הפיזיולוגי של המטופל לעבור בהצלחה את הניתוח ללא סיכונים מיותרים, לצרכי תכנון הניתוח כמו למשל החלטה בדבר סוג ההרדמה (מלאה או מקומית), וקבלת החלטות מושכלות לעניין הליך השיקום וההחלמה שלאחר הניתוח.

תהליך השיקום וההחלמה – מה חשוב לדעת?

לאחר הניתוח, מומלץ להתייעץ עם פיזיותרפיסט לגבי התרגילים שמסייעים למפרק שהוחלף.

כאב לאחר ניתוח החלפת ברך זוהי תגובה טבעית של הגוף, אך אפשר וחשוב לטפל ולשלוט על רמת הכאב ולהפחיתו עד למינימום האפשרי. טיפול יעיל המחליש את הכאבים מקל על תהליך השיקום, שינת הלילה של המטופל נינוחה ורצופה יותר, כך שזמן קצר לאחר הניתוח מסוגל המטופל לרדת מהמיטה ולהתחיל ללכת בכוחות עצמו.

שיקום מהיר ומוצלח תלוי במידה רבה ביכולת הכירורגית של האורטופד המנתח, וביכולת הגופנית ושיתוף הפעולה של המטופל עצמו. בדרך כלל אורך תהליך השיקום בין מספר שבועות, לחודשים ספורים.

לכן, במהלך תקופת השיקום תעקוב ד"ר סוזנה הורוביץ אחר מצבך והתקדמות השיקום, עד שתוכל לחזור ולזכות באיכות החיים שממנה נהנית בעבר.

למידע נוסף ניתן ליצור קשר כאן עם ד"ר סוזנה הורוביץ אורטופדית מומחית שמאחוריה ניסיון רב שנים ואלפי ניתוחי ברכיים מוצלחים.