טיפול בפגיעות בסחוס הברך, ללא ניתוח החלפת ברך

מהן פגיעות סחוס? כיצד הן נגרמות ומהן דרכי הטיפול הקיימות בפגיעות סחוס? על כך ועוד בעמוד שלפניכם

סחוס הברך הוא רקמת חיבור המצפה את קצות העצמות המצויות בכל אחת מהברכיים. רקמת הסחוס מהווה מרכיב מבני חשוב במפרק הברך ובין היתר היא אחראית לתנועת הברך. במצבי פגיעה או שחיקה של הסחוס, עלול להיווצר נזק לעצמות הברכיים, לקושי בתנועה, לנפיחות של הברך, מה שגורם לפגיעה תפקודית ולכאבי ברכיים.

פגיעה בסחוס הברך – מה חשוב לדעת?

פגיעות סחוס בברך עלולות להיווצר ממספר גורמים עיקריים הכוללים בין היתר: מצבי שחיקה של הסחוס, מחלת פרקים (דלקת פרקים), מצבי טראומה כתוצאה מפגיעה ממוקדת בברך בעקבות תאונה אישית וכדומה. כל פגיעה בסחוס הברך מלווה בתסמינים שונים כגון: כאבי ברכיים, נפיחות באזור הברך והפרשות נוזל בתוך הברך. כמו כן, פגיעה בסחוס הברך עשויה להוביל לפגיעה תפקודית של הברך הפגועה בהתאם לחומרת הפציעה/חבלה ו/או בהתאם למצבי השחיקה של הסחוס.

שחיקת סחוס בברך

פגיעה נפוצה בסחוס הברך נגרמת כתוצאה ממצבי שחיקה של הסחוס. שחיקת סחוס בברך היא תופעה נפוצה המתרחשת בין היתר כתוצאה מעלייה בגיל הכרונולוגי וזאת לנוכח העובדה שרקמות הסחוס המצויות בברכיים הולכות ונשחקות עם השנים. בנוסף, שחיקת סחוס בברך נפוצה בקרב ספורטאים העוסקים בפעילות ספורטיבית מאמצת לאורך זמן, אצל אנשים בעלי משקל עודף ניכר, ובקרב נשים וגברים עם נטייה טבעית לשחיקה של הסחוס.

אבחון מצבי שחיקה ופגיעה בסחוס הברך

כל פציעה או חבלה באחת מהברכיים (או בשתיהן) עשויה להוביל לפגיעה ממוקדת בסחוס המלווה בנפיחות וכאבים באזור הפגיעה. על מנת לאבחן פגיעה ממוקדת בסחוס במצבי פגיעה או שחיקה של הסחוס בברך, תדרשו לבדיקת אורטופד מומחה ברכיים ולצילום רנטגן של הברך ולעיתים גם ל- MRI של הברך לצורך השלמת תהליך האבחון. חשוב לציין שמצבי פגיעה או שחיקה של הסחוס עשויים בשלבים הראשונים לגרום לכאב המופיע בעיקר לאחר מנוחה או שינה ובשלבים מתקדמים יותר להופעת כאב תדיר ועוצמתי יותר לאורך כל שעות היום. כמו כן, פגיעה או מצבי שחיקה של הסחוס עשויים להוביל לכך שהברך תהפוך לנוקשה והדבר יקשה על כיפוף הרגל.

כיצד ניתן להימנע מניתוח החלפת ברך- דרכי טיפול בסחוס הברך

טיפול בפגיעות בסחוס הברך זהה במהותו לטיפול המוצע כיום למצבי שחיקה של סחוס הברך, ובשני המקרים מדובר במספר גישות טיפוליות הנקבעות בהתאם לחומרת הפגיעה בסחוס וזאת בהתאם לממצאי תהליך האבחון. הגישות הטיפוליות המוצעות כיום לצרכי טיפול בסחוס הברך כוללות:

  • במקרים בהם נגרם נזק ממוקד לסחוס של הברך, ניתן כיום לבצע ניתוח ארטרוסקופי זעיר-פולשני, שבמהלכו מתבצע מילוי האזור הפגוע בסחוס, בחומר ביולוגי ייעודי, שמאפשר גדילה של סחוס חדש מתחתיו. סחוס חדש זה ממלא את הפגם שנגרם בסחוס, ומאפשר חזרה הדרגתית לפעילות תקינה, מבלי שהמטופל נזקק לעבור ניתוח החלפת ברך.
  • במקרים בהם מדובר בפגיעות סחוס לא ממוקדות, וללא הפרעה משמעותית בתפקוד הברך, ניתן לנסות טיפול שמרני המשלב בין טיפולי פיזיותרפיה לבין טיפול תרופתי על מנת להפחית את הכאבים ולשמור על התיפקוד של הברך הפגועה.
  • טיפולי הזרקה – במקביל לטיפול השמרני, קיימת אפשרות גם לטיפולי הזרקה הכוללים הזרקה ישירה של חומצה היאלורונית ותרופות סטורואידיות לברך הפגועה וזאת מתוך מטרה להקל על הכאבים המתמשכים ולמנוע החמרה של מצבים דלקתיים העשויים להחמיר את הפגיעה בסחוס.

למידע נוסף על אפשרויות טיפול חדשות בפגיעות ממוקדות בסחוס הברך אתם מוזמנים ליצור קשר ישיר עם ד"ר סוזנה הורוביץ, אורטופד מומחה ברכיים ומפרק הירך. ליצירת קשר לחצו כאן