ניתוח החלפת ברך מיועד לאנשים הסובלים בחיי היום יום שלהם מכאבים כרוניים בברכיים הפוגעים משמעותית באיכות החיים שלהם וביכולתם לתפקד. במהלך ניתוח החלפת ברך מוחלף מפרק הברך הפגוע במפרק מלאכותי, שיאפשר לאחר טיפול שיקומי מתאים, לחזור לחיים פעילים ללא כאבים, ולזכות חזרה באיכות חיים טובה בתוך זמן קצר יחסית לאחר הניתוח.

הטיפול השיקומי שלאחר החלפת ברך הוא בראש ובראשונה טיפול בפיזיותרפיה, המיועד להחזיר לך רמה תיפקודית נאותה, ולחזור ולזכות בתחושה "טבעית" ונוחה בחיי היום יום, וגם למנוע הופעת סיבוכים לאחר ההליך הניתוחי. על מנת להשיג מטרות אלו, יהיה עליך לחזק את השרירים והרצועות התומכים ומפעילים את הברך, ולחזור ולהשיג טווחי תנועה מלאים לכיפוף ולישור של הברך המלאכותית החדשה.

טיפול השיקומי שלאחר החלפת ברך

מתי מתחיל הטיפול הפיזיותרפי לאחר ניתוח החלפת ברך

הטיפול הפיזיותרפי מתחיל כבר במחלקת האשפוז בה תשהה לאחר הניתוח. בדרך כלל, בתוך מספר שעות לאחר הניתוח כבר תרד מהמיטה בעזרת ובהנחיית הפיזיותרפיסט, ותתחיל ללכת, לקום ולשבת בכורסא שליד מיטתך. ד"ר סוזנה הורוביץ אורטופד ברך משחררת מבית החולים לביתם את מרבית המנותחים בתוך יום-יומיים לאחר הניתוח, שבמהלכם יעבור כל אחד מהם מספר טיפולים פיזיותרפיים, ויקבלו הדרכה מקצועית איזה תרגילים רצוי ומותר להם לבצע בתקופת השיקום, וגם מאיזה תנועות ופעולות יש להימנע.

בנקודת הזמן שבה תשתחרר מבית החולים, כבר יהיו מאחוריך מספר טיפולים פיזיותרפיים שביצעת, שילמדו ויכשירו אותך כבר באותו שלב לתפקד בחיי היום יום שלך בביתך, בפעולות כמו ישיבה, שכיבה, קימה, הליכה וגם עליה וירידה במדרגות.

הטיפול הפיזיותרפי לאחר השחרור מבית החולים

הטיפול השיקומי ימשך גם לאחר שחרורך מבית החולים, באופן עצמוני ובעזרת והנחיית פיזיותרפיסטים בקהילה, אשר במהלך השבועות הראשונים יגיעו לביתך לאחר השחרור.

בשלב הבא, לאחר שתשוב ותזכה בכושר ניידות ותפקוד סבירים בעזרת הליכון, תתבקש להמשיך את התהליך השיקומי במכון פיזיותרפיה בסביבת מגוריך, בעזרת פיזיותרפיסטים מיומנים העובדים בו, ובעזרת ציוד ואביזרים מתאימים שיש בין כתליו.

כאבים שיכולים להופיע בתקופת השיקום ובפיזיותרפיה, יטופלו בעזרת משככי כאבים שיתאימו למצבך הרפואי הכללי.

הפיזיותרפיה עצמה תתנהל על פי פרוטוקול שיקום סדור, ובמסגרתה יבצע המטופל תרגילים שונים במאמץ שילך ויגבר על פי הקצב האישי שלו, שמטרתם היא להחזיר הדרגתית למטופל את טווחי התנועה של הברך ואת יכולת התנועה הכללית שלו, וגם לתרום תרומה להפחתת רמת הכאב. הפיזיותרפיה לא תנוהל רק על פי פרוטוקול שיקום אחיד ונוקשה, אלא היא גם תותאם למצבך הרפואי, לגילך, ליכולותיך האישיות ולנתוניך האחרים.

חשוב שתדע, כי חזרתך לאורח החיים שאליו היית רגיל בעבר, תלויה לא רק במנתח שביצע את החלפת מפרק הברך, אלא גם בך המנותח, שתתמיד ותעשה את המאמץ הנדרש בתקופת השיקום והטיפולים הפיזיותרפיים, ותחזיר לעצמך את החופש לנוע ולתפקד בחופשיות וללא כאבים.

ד"ר סוזנה הורוביץ היא אורטופדית מומחית לניתוחי החלפת ברך והחלפת ברך חלקית, לקביעת תור, לחצו כאן