מה זה מים בברך? מהם הגורמים והתסמינים למים בברך? כיצד מאבחנים מים בברך ומהן דרכי הטיפול? על כך ועוד במאמר שלפניכם

המצב הבריא בברך הוא מצב בו קיימת בתוכו כמות קטנה של נוזל סינוביאלי, שהוא נוזל צמיג וגם צלול, והוא משמש כחומר סיכה של רכיבי הברך. בזמן דלקת בברך נוצר מצב של "מים בברך", שבו מתרבה הנוזל הסינוביאלי, הוא כבר אינו צלול כמו במקור, והוא כבר איבד את תכונת הצמיגות. במצב זה המים בברך גורמים להופעת תסמינים כמו נוקשות במפרק הברך, נפיחות באזור הברכיים, כאבים תדירים בברך וחום מקומי.

מים בברך –  מה חשוב לדעת?

במפרק הברך, בדומה למפרקים אחרים בגוף האדם, מצויים נוזלים המופרשים באופן קבוע מה-סינוביום שהוא למעשה שכבת קרום המצפה את האזורים הפנימיים של המפרקים. הפרשת הנוזל באופן טבעי אל חלל המפרק נועדה להקטין את רמת החיכוך בין הסחוסים המצויים משני צידי המפרק. הנוזל המופרש אל חלל המפרק ידוע בשם נוזל סינוביאלי ותפקידו לשמור על תנועה חלקה של מפרק הברך ולמנוע חיכוך במפרק ובכך לשמר את תכונותיו החיוניות של מפרק הברך. במצבים מסוימים, גירוי יתר של ה-סינוביום עשוי להוביל להיווצרות דלקות הגורמות בין יתר להפרשה מוגברת של הנוזל הסינוביאלי ולכך שהוא מצטבר בחלל המפרק. כאמור, מצב זה ידוע בשם הנפוץ "מים בברך".

מים בברך מה הגורמים לכך?

הפרשה מוגברת של נוזלים בברך עשויה להתרחש ממספר סיבות, כאשר הופעת מים בברך סיבות כוללות בין היתר:

  • פגיעות במיניסקוס
  • קרע ברצועה הצולבת
  • מצבי שחיקה של הסחוס בברך
  • דלקות חוזרת ונשנות בברכיים המובילות להפרשת נוזלים מוגברת וכאבים
  • פציעות ספורט המתרחשות על רקע פעילות מאמצת החוזרת על עצמה לאורך זמן
  • חבלה או פגיעה בברך כתוצאה מתאונת דרכים, פציעת ספורט, נפילה וכדומה
  • דלקת פרקים ניוונית העשויה לגרום לבצקת בברכיים
  • דלקת פרקים זיהומית העשויה לגרום לבצקת בברכיים
  • דלקת פרקים אוטואימונית העשויה לגרום לבצקת בברכיים

הגורמים השונים העשויים לגרום להצטברות נוזל סינוביאלי בברך, מחייבים אתכם לפנות לאורטופד מומחה על מנת שיאבחן את הגורם הנכון להופעת מים בברך.

אבחון מים בברך

אבחון הגורם להופעת מים בברך כולל בין היתר בדיקה גופנית תוך התייחסות פרטנית לסוגי התסמינים המאפיינים את הבעיה, בדיקות מעבדה ובדיקות דימות. בשלב הראשון של תהליך האבחון מושם הדגש על התסמינים השונים תוך התייחסות לגילו ומצבו הבריאותי – רפואי של המטופל/ת, לרבות בירור לגבי תדירות הופעת התסמינים. במידת הצורך, האורטופד המומחה יפנה את המטופל לבדיקות מעבדה של הנוזל בברך, ולבדיקות דימות כמו צילום רנטגן, MRI של הברך, אולטרה סאונד וכיוצ"ב.

דרכי טיפול במים בברך

בהתאם לממצאי תהליך האבחון שמטרתו לאבחן את מקור הבעיה המובילה להצטברות נוזל סינוביאלי בחלל מפרק הברך, מותאמת השיטה הטיפולית לכל מטופל/ת. הטיפול במים בברך כתוצאה מהווצרות של קרע במיניסקוס ו/או קרע ברצועה הצולבת שונה במהותו מהטיפול המוצע במקרים של בצקת בברכיים, כאשר מקור הבעיה משפיע במידה ניכרת גם על סוגי התסמינים המאפיינים את הבעיה המרכזית בגינה הצטברו מים בברך.

במקרים קלים יותר של הבעיה כשאין הופעת חום, ניתן לטפל בטיפול תרופתי לשיכוך כאבים וטיפול תרופתי אנטי דלקתי, וזאת תוך הימנעות לזמן מה מפעילות מאומצת. במקרים בהם הכאבים אינם חולפים ניתן לשלב גם טיפולי פיזיותרפיה ולשקול זריקה ישירה לחלל מפרק הברך של תרופות סטרואידיות או תרופות טבעיות יותר כמו חומצה היאלורונית.

כמו כן, קיימות שיטות טיפוליות המיועדות לצרכי טיפול בגורמים השונים המובילים להצטברות מים בברך, כאשר שיטת הטיפול נקבעת על ידי אורטופד מומחה ברכיים בהתאם לממצאי האבחון. אם גם אתם מתמודדים עם אחד או יותר מהתסמינים המאפיינים את תופעת הצטברות מים בברך, צרו קשר כאן עוד היום עם ד"ר סוזנה הורוביץ, אורטופד מומחה ברכיים.