ניתוח החלפת ברך הוא ניתוח שכיח המהווה פתרון אורטופדי יעיל ומוכח לכל אילו מביניכם, המתמודדים עם מצבי שחיקה של הסחוס וכאבים כרוניים בברכיים. פרוצדורה ניתוחית זו כוללת החלפה של מפרק הברך הקיים שנהרס, במפרק מלאכותי המסוגל לנוע כמו מפרק ברך אנושי בריא. ככלל, וכבכל ניתוח אורטופדי אחר, חשוב שהמטופל ידע ויבין את הסיכויים ואת הסיכונים בכרוכים בניתוח. ועם זאת, ניתוח החלפת מפרק ברך הוא הליך ניתוחי שכיח, ובעל שיעורי הצלחה גבוהים.

החלמה לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך

מהלכה של תקופת החלמה לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך, נמשכת בין שישה שבועות לשלושה חודשים, וזאת בהתאם לגילו ומצבו הגופני בריאותי של המטופל/ת. תהליך ההחלמה כולל טיפולי פיזיותרפיה בתדירות גבוהה, שמטרתם להחזיר בהקדם את המטופל לחיים פעילים ורגילים, ובכלל זה להגדיל את טווח התנועה של המפרק לאורך זמן ולחזק את שרירי הברך, למנוע סיבוכים אפשריים ולסייע למטופל/ת להתמודד עם הכאבים המופיעים באזור המנותח בסמוך לאחר סיום הניתוח.

כאבים אחרי ניתוח החלפת מפרק ברך

הופעת כאב באזור המנותח מהווה תופעת לוואי שכיחה ונפוצה לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך. כשכאבים אלו מתגברים, הטיפול בהם מצריך התייחסות נפרדת, כמו נטילת תרופות נוגדי כאבים, ולעיתים גם נטילת אנטיביוטיקה במצבים של חשש מקיומו של זיהום שטחי. בימים הראשונים לאחר ההליך הניתוחי המטופל/ת עשוי להתמודד עם כאבים מאתגרים במיוחד, והוא נזקק למנוחה לאורך כל או מרבית שעות היממה. במקרים בהם הכאבים לאחר הניתוח חריפים יותר, תיתכן ביום-יומיים הראשונים לאחר הניתוח נטילת תרופות נרקוטיות, היכולות לשכך את הכאבים ולאפשר למטופל לעבור גם את הימים הראשונים בנוחות יחסית. במרבית המקרים, לאחר אשפוז של יום-יומיים, חוזר המטופל לביתו שם הוא ממשיך לקבל טיפולי פיזיותרפיה. במקרים של אנשים חלשים ובודדים, הם יופנו לשיקום אורטופדי.

חשיבותם של טיפולי הפיזיותרפיה להתמודדות עם הכאב

הכאבים הנלווים במשך תקופת ההחלמה מניתוח החלפת מפרק ברך, מחייבים את המטופל/ת לטיפולי פיזיותרפיה, המתחילים כבר ביום הראשון שלאחר הניתוח, ונמשכים לאורך כל תקופת השיקום וההחלמה. טיפולים אלו מסייעים רבות לחזרה בהקדם לחיים פעילים שאליהם היית רגיל, למניעת הופעת סיבוכים אפשריים, וגם להקלת הכאבים ככל שמופיעים.

ליווי התהליך על ידי אורטופד מומחה

ניתוח החלפת מפרק ברך ותהליך השיקום וההחלמה לאחר הניתוח, מומלץ שיתבצעו תחת ליווי אישי ומעקב שוטף של אורטופד מומחה ברכיים, וזאת גם לצרכי תכנון מיטבי של הניתוח, וגם לצרכי היערכות מיטבית של תקופת השיקום וההחלמה, בהתאמה למצבו הבריאותי של המטופל וגילו. בדיקות שונות שמטרתן מעקב אחרי מצבו של המטופל במהלך תקופת השיקום וההחלמה, מסייעים גם לבניית תוכנית שיקומית מיטבית של טיפולי הפיזיותרפיה, כאשר תכנית הטיפול והיקף שעות התרגול מותאמים לממצאי בדיקות המעקב.