שחיקה של מפרקי הברכיים היא תופעה שכיחה ונפוצה, העלולה לבוא לידי ביטוי בהופעת כאבים בדרגות שונות של עוצמה, המושפעות בדרך כלל מחומרת מצב השחיקה של הסחוס בברכיים. במקרים מסוימים, מצבי השחיקה של מפרקי הברכיים מתפתחים עם הזמן והופכים למחלת אוסטאוארתיריטיס, אשר במוקדם או במאוחר תגרום לצורך בניתוח להחלפת מפרק הברך הפגוע, במפרק מלאכותי.

שחיקה קלה של מפרק הברך

שחיקה קלה של מפרק הברך מלמדת במקרים רבים על קיומו של תהליך שחיקת הסחוס בברך, וחשוב שתפנה בהקדם לאורטופד מומחה לברך לאבחון וטיפול בבעיה, במטרה להקל על התסמינים והכאבים, שגורמת מחלת אובדן הסחוס של הברך, מחלקת האוסטאוארתיריטיס. ככלל אצבע, עם הופעת כאבים בעצימות נמוכה בברכיים, מומלץ להיוועץ עם אורטופד מומחה לבעיות ברכיים על מנת לאבחן את הגורמים להופעת הכאב, ועל מנת להתאים בעבורכם את המסגרת הטיפולית הנדרשת.

סוגי טיפולים למצבי שחיקה קלה של מפרק הברך

במקרים המתאימים, הטיפול במצבי שחיקה של הסחוס במפרק הברך יכול להיות שמרני, כגון: טיפול תרופתי, טיפולי פיזיותרפיה, טיפולי רפואה משלימה וטיפול באמצעות הזרקות לברך. סוג הטיפול נקבע בהתאם לתדירות ועוצמת הופכת הכאב בברך ובהתאם למצבו הבריאותי וגילו של המטופל. במקביל לכל אחד מהטיפולים המיועדים לצרכי טיפול במצבי שחיקה קלה של מפרק הברך, מומלץ להימנע מפעילות מאמצת, לרבות, ספורט בעצימות גבוהה. במקרים בהם המטופל/ת סובל מעודף משקל, קיימת חשיבות רבה גם לתזונה המסייעת לירידה במשקל, ולהקלה בעומס על הברך.

טיפול תרופתי וטיפול באמצעות הזרקות

טיפול התרופתי למצבי שחיקה קלה של מפרק הברך משמש כאמצעי, יעיל בדרך כלל, להתמודדות עם הכאבים שמהם סובל אדם הסובל משחיקה בברך. חלק מהטיפול מבוסס על תרופות נוגדי כאבים ועל משחות נוגדי דלקות ללא מרשם רופא. כמו כן, הטיפול התרופתי משלב בתוכו תרופות שאינן סטרואידיות ותרופות נוספות (תוספי מזון) המיועדות להקלה על הכאבים. בתחום טיפולי הזרקות נעשה שימוש בחומרים שונים כגון סטרואידים, חומצה היאלרונית וכדו', שלמעשה מוזרקים אל תוך מפרק הברך. חומרים אלו מיועדים לצרכי שיכוך כאבים והם פועלים גם למניעת מצבי דלקת.

טיפולי פיזיותרפיה ורפואה משלימה

טיפולי פיזיותרפיה נועדו לצרכי חיזוק שרירי הברכיים ולצרכי שיפור טווח התנועה של מפרק הברך, כאשר הטיפול הפיזיותרפי מהווה חלק בלתי נפרד גם מהליך שיקום והחלמה לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך. הוא מהווה אמצעי טיפולי למניעת צורך בהליך ניתוחי לאילו מביניכם, המתמודדים עם מצבי שחיקה קלה של מפרק הברך. בתחום הרפואה המשלימה מומלץ על טיפולי כירופרקטיקה ודיקור סיני היכולים לסייע במניעת מצבים דלקתיים והקלה על הכאבים.

זכרו – על מנת להימנע מכאבים עזים ותכופים בברכיים ועל מנת להימנע מהליכים ניתוחיים שנועדו להחלפת מפרק הברך במצבי שחיקה של הסחוס, מומלץ להיוועץ עם אורטופד מומחה לניתוח החלפת ברך כבר בשלבים הראשונים של מצבי שחיקה קלה של מפרק הברך.