פריקת פיקה בברך היא תופעה פיזיולוגית, המופיעה בעיקר בקרב ילדים, בני נוער ואנשים צעירים בגילאי 18 עד 25. ככל שפריקת הפיקה מתרחשת בגיל צעיר יותר, כך עולה הסיכון לפריקה חוזרת ונשנית של הפיקה בברך לאורך השנים.

מהן הסיבות לפריקת פיקה בברך?

פריקת פיקה בברך עלולה להתרחש על רקע מספר סיבות מרכזיות, ובהן: מבנה אנטומי מסוים המאפשר פריקת פיקה, גמישות יתר של מפרקי הברכיים, וטראומה, הגורמת לקרע הרצועה המחברת בין הצד הפנימי של הפיקה לצד הפנימי  של הברך. כפי שציינו לעיל, מצבי פריקות פיקה חוזרות נפוצים יותר במקרים, בהם פריקת הפיקה הראשונה בברך התרחשה בגיל צעיר יותר.

פריקת פיקה – תסמינים והשלכות פיזיולוגיות

כל פריקת פיקה של הברך מלווה בכאבים באותה ברך, ובמצבים מסוימים עלולים להיווצר נזקים בלתי הפיכים לסחוס של הברך, אשר גורמים לפגיעה ממשית ביכולות התפקודיות של הברך, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. פריקת פיקה בברך, שגרמה לנזק של הסחוס ו/או לקרע של המניסקוס בברך, עשויה בהמשך לגרום לפריקות חוזרות ונשנות של הפיקה, והדבר מחייב התערבות כירורגית.

חשוב שאנשים צעירים, שכבר חוו פריקה של הפיקה בברך, יהיו ערים לכך, שכאבים בפיקה של הברך לעיתים מצביעים על כך, שנגרמה פריקת פיקה חוזרת, שיש להתייחס אליה רפואית.

פריקות פיקה בברך – דרכי טיפול

טיפול במקרים של פריקה ראשונה של הפיקה בברך מיושם באמצעות טיפול שמרני, הכולל בעיקר מנוחה וקיבוע הברך בתוך סד ייעודי. טיפול זה משלב גם תרגילי פיזיותרפיה, המיועדים לחיזוק ואיזון השרירים הקיימים מסביב לברך. הטיפול השמרני לצרכי טיפול בפיקה הפרוקה, נמצא יעיל בכמחצית מהמקרים, כאשר במחצית השנייה של המקרים גובר הסיכוי לפריקה חוזרת.

כבר במקרה של הפריקה הראשונה של הפיקה בברך, מוצע טיפול ניתוחי שמטרתו לבצע הידוק של הרצועה התומכת בפיקה. פרוצדורה ניתוחית זו מתאימה בעיקר לבני נוער בעלי גמישת יתר במפרקים, ולנערים המתמודדים עם פגיעה בסחוס או עם קרע ברצועה כתוצאה מפריקה ראשונה של הפיקה בברך על מנת למנוע פריקות פיקה ונזקים נוספים לברך. יעילות הניתוח מותנת בכך, שהוא יבוצע עד כחודשיים לאחר המועד בו התרחשה החבלה שהובילה לפריקת הפיקה. במקרים שבהם נגרמות פגיעות נוספות בברך כבר בפריקה הראשונה, גובר הצורך בניתוח שגם יהדק את הפיקה למקומה הנכון בברך, וגם יטפל באותן פגיעות שנוצרו בברך עקב הפריקה.

טיפול בפריקות פיקה חוזרות

קביעת הצורך הספציפי וסוג הטיפול, חשוב שייעשו על ידי אורטופד מומחה ברכיים, וזאת על מנת להתאים את אופי וסוג הטיפול למקרים בהם קיים סיכון למצבי פריקות חוזרות ונשנות במהלך השנים. בכל אותם מקרים, בהם מתרחשות פריקות חוזרות ונשנות של הפיקה, אפשר שיוצע לעבור ניתוח לשחזור הרצועה התומכת של הפיקה. ניתוח זה נועד לשם חיזוק ושחזור יציבות הפיקה, ולאחריו יעבור המטופל/ת תהליך מסודר של שיקום, המשלב בתוכו טיפולי פיזיותרפיה לאחר ניתוח ברך. טיפול ניתוחי נוסף למצבי פריקות חוזרות ונשנות של הפיקה בברך, מיועד למטופלים המתמודדים עם מבנה אנטומי חריג המאפשר יציאה של הפיקה החוצה ממקומה. לקבלת מידע נוסף על דרכי התמודדות עם מצבי פריקה חוזרת של הפיקה בברך לחצו כאן