לקביעת תור לייעוץ עם אורטופד מומחה ברכיים לחצו כאן!

פריקת פיקה בברך- הסיבות להופעתה

תופעה של פריקת פיקה בברך מופיעה אצל אנשים צעירים. התופעה גורמת לכאבים ניכרים בברך, והיא פוגעת ביכולתו של הנפגע לחיות חיים פעילים.
במהלך פריקת ברך עלולים להיגרם נזקים לסחוס של הברך, הגורמים להופעת גופים חופשיים בברך, או לקרע של מניסקוס בברך. 

הסיבות העיקריות אשר מזרזות פריקת פיקה הן: 

  • מבנה אנטומי חריג, המאפשר יציאה של הפיקה החוצה מהברך. 
  • גמישות יתר של המפרקים. 
  • טראומה לא גדולה, הגורמת לקרע של הרצועה, המחברת בין הצד הפנימי של הפיקה לצד הפנימי של הברך.

למעלה ממחצית מהנערים והנערות, שפרקו פיקה פעם אחת, ימשיכו לפרוק אותה שוב ושוב, אלא אם יבוצע ניתוח לתיקון או שחזור רצועה, המחברת בין הפיקה לברך. ככל שגיל החולה אשר פרק פיקה צעיר יותר, עולה גם הסיכון לפריקות פיקה חוזרות.

פריקת ברך טיפול

האפשרויות לטיפול בפריקת פיקה הן אלה:

  1. טיפול שמרני שעיקרו מנוחה לברך בתוך סד מיוחד, שלאחריה פיזיותרפיה ממושכת לחיזוק ואיזון שרירים סביב הברך. טיפול זה יכול להיות יעיל בעיקר לאחר פריקה ראשונה. טיפול שמרני זה יעיל לכמחצית מהסובלים מפריקת פיקה ראשונה.
  2. התערבות ניתוחית כבר לאחר פריקה ראשונה. גישה זו מומלצת אצל נערים ונערות עם גמישות יתר במפרקים, או במצב בו קיים חשד לנזקים נוספים בברך כגון פגיעה בסחוס, או קרע במניסקוס. ניתן לבצע הידוק של הרצועה הפגועה התומכת בפיקה, על מנת שהרצועה תתחזק ותשחזר את יציבות הפיקה. ניתוח זה אינו יעיל, אם עברו למעלה מחודשיים מאז החבלה, שגרמה לפריקת הפיקה.
  3. ניתוח לשחזור רצועה תומכת הפיקה מתבצע במקרים של פריקות חוזרות של הפיקה.
  4. תיקון ניתוחי של המבנה האנטומי החריג, אשר מאפשר יציאה של הפיקה החוצה מהברך.
פריקת פיקה

ניתוח לשחזור רצועת הפיקה בברך

 ניתוח לשחזור רצועת הפיקה, הינו הניתוח השכיח ביותר לתיקון פריקת פיקה בברך.

 ד"ר סוזנה הורוביץ אורטופד ברכיים התמחתה בביצוע ניתוחים לשחזור הרצועה התומכת בפיקה. בטכניקה הניתוחית מעבירה המנתחת לפיקה גיד אחר יחד עם השריר, במקום הרצועה המקורית שכשלה.

 בדרך זו נמנע הצורך בניתוק מוחלט של הגיד החליפי מהברך, נשמר החיבור האנטומי בין הגיד החליפי למקומו המקורי בברך, ונמנע הצורך משימוש בברגים לחיזוק הגיד החליפי למקומו.

במהלך אותו ניתוח מתבצעת גם ארטרוסקופיה ברך לשם בדיקה וטיפול בפגיעות אחרות בברך, וגם  על מנת לוודא את החזרתה של הפיקה למקומה הנכון.

 לאחר ניתוח פיקה בברך הרגל מושמת במייצב ברך עם הפעלה הדרגתית של הברך. בהמשך ניתן טיפול פיזיותרפי לחיזוק ואיזון שרירי הברך.

 לאחר הניתוח והשיקום ממנו ניתן לחזור לחיים פעילים מלאים.

פריקת ברך