הגיע הזמן לחזור לחיים פעילים ולעשות את הדברים שאתה אוהב לעשות. המפרקים בגופך מעורבים כמעט בכל פעילות שאתה עושה. תנועות כגון הליכה, כיפוף ופנייה מחייבות שימוש במפרק הברך. כאשר קיימים כאבים בברך והברך הופכת לחולה או פצועה, הכאב שנגרם לך עלול להגביל באופן משמעותי את יכולתך לנוע ולעבוד.

מפרק הברך

הברך הוא המפרק הגדול ביותר בגוף והוא מרכזי כמעט כל פעילות בחיי היום יום. מפרק הברך נוצר על ידי הקצוות של 3 עצמות:

  • החלק התחתון של עצם הירך
  • הקצה העליון של עצם השוק
  • הפיקה של הברך, הפטלה

רצועות עבות מקשרות בין אותן 3 עצמות, שתפקידם לייצב את מפרק הברך ולמנוע את "בריחת" הברך. אם נוצר קרע ברצועה הצולבת הקדמית, ייגרם לנפגע חוסר יציבות של הברך, שלעיתים מרגישה כמו "בריחה" של הברך.

בין עצם הירך לעצם השוק נמצאים שני המניסקוסים, שגם הם סופגים את הזעזועים הנגרמים לברך בחיי היום יום. אם נגרם קרע במיניסקוס, יחוש הנפגע כאבים בברך, נפיחות של הברך בשל נוזלים בברך שמצטברים או הפרעה בתנועות הברך, לעיתים עד כדי נעילה של הברך.

רקמה חלקה הקרויה סחוס מכסה את הקצוות של 3 העצמות ומונעת מהם להתחכך האחת נגד השניה, והיא מאפשרת תנועה גמישה של 3 העצמות, כמעט ללא חיכוך. הסחוס משמש גם כבולם זעזועים, המרפד את 3 העצמות מהכוחות המופעלים ביניהם.

במפרק הברך קיימת גם רקמה רכה הנקראת סינוביום, העוטפת את המפרק ומייצרת נוזל סיכה המפחית עוד יותר את החיכוך ואת הבלאי, שהיה נגרם לברך בלעדיו.

אוסטאוארטריטיס נקרא לפעמים דלקת מפרקים ניוונית, היות וזה מצב של שחיקת סחוס בברך, הגורם לקריסת הסחוס במפרקים. כאשר הסחוס בברך נשחק, 3 העצמות בברך מתחככות האחת בשנייה, ומופיעים כאבים בברך ונוקשות בזמן הנעת הברך, עד שלעתים נוצר צורך בהחלפת מפרק הברך למשתל מלאכותי.

אפשרויות טיפול עבור כאבים בברך

הצעד הראשון לקראת החזרה לחיים פעילים שלהם היית רגיל הוא באבחון הבעיה הרפואית, שגורמת להופעת כאבים בברך. לאחר אבחון הפגיעה או המחלה בברך שלך תוכל ד"ר סוזנה הורוביץ להמליץ בפניך על אפשרויות הטיפול המתאימות למצבך, שעשויות לכלול טיפולים שמרניים ו/או ניתוחיים:

אל תיתן לבעיות של כאבים בברך למנוע ממך לחזור לחיים פעילים. גם אם טיפול תרופתי וטיפולים שמרניים אחרים אינם מועילים, התערבות ניתוחית שעליה תמליץ בפניך ד"ר סוזנה הורוביץ – אורטופד מומחה ברכיים עשויה לרפא או להקל על כאבים בברך, ולאפשר לך לחזור לפעילות האהובה עליך.